Selecteer een pagina

Gisteren heb ik mij via een post op Linkedin aangemeld voor een interessante kennissessie. Binnen een paar minuten kreeg ik vanuit drie verschillende e-mailadressen een reactie.

De eerste mail vanuit een onbekende naam met een Engelse tekst en een link welke mij vroeg mijn aanmelding te bevestigen. Tegenwoordig, met al phishingmails, check ik altijd de afzenders, linken en mails zonder aanhef. Terwijl ik de link nog aan het controleren was kwam de tweede nu Nederlandstalige mail binnen. Toch eerst ook maar even die mail lezen. Deze kwam uit naam van het bedrijf en bevestigde mijn deelname. Fijn dat mijn deelname bevestigd was maar die tweede mail bleef toch vreemd. De link zag er sowieso niet betrouwbaar uit dus had er niet op geklikt. Dat gedeelte maar even daargelaten aangezien ik het bedrijf zelf al wel had opgezocht en nageplozen. Na ongeveer twintig minuten verscheen de derde mail, deze kwam vanuit een persoonlijk bedrijfsaccount en bevatte de volgende mededeling;

Hoi Margareth,

Dank voor je interesse in de kennissessie die …….samen met de … organiseert op……

Zoals je hebt kunnen lezen hebben wij een beperkt aantal plaatsen (en al veel aanmeldingen) die we graag reserveren voor (grote) corporate organisaties die voor ons ook interessant zijn. 

Wij nodigen je dan uit als we een andere sessie gaan organiseren waarbij jouw bedrijf meer aan sluit. Dank voor je begrip en alvast een fijne avond.

Waarom laten bedrijven toch zoveel kansen liggen?

Enigszins verbaast heb ik de mails nog een keer doorgenomen en het volgende teruggestuurd;

Goedemiddag mevrouw ……, 

Als eerste dank voor uw bericht. Het is toch enigszins apart om eerst een bevestiging te ontvangen om vervolgens binnen een half uur deze mail te ontvangen. Als tweede gegeven zou het zomaar kunnen zijn dat ik op verzoek en dus voor een corporate organisatie uw event zou bijwonen.

Bij het feit dat u in uw online invite de (grote bedrijfsnaam) haar naam gebruikt en het derhalve duidelijk zou mogen zijn dat het hier om corporate business gaat heeft u duidelijk aangegeven voor wie de sessie bedoeld is. 

Naast het volledig uitschrijven van de naam van de aanmelder in een reactie zou het persoonlijk nabellen, uw sales/ prospect” pipeline mogelijk vergroten.

Desalniettemin wens ik u een goede kennissessie toe! 

Het zijn maar hele kleine dingen..

Naar mijn inzicht en ervaring zijn het dus maar hele kleine dingen in de workflow welke bedrijven kunnen doen om het enthousiasme bij nieuwe “mogelijke” prospects te behouden en een relatie op te bouwen voor de toekomst. Met het aanmelden, al dan niet voor mijzelf of uit naam van, had ik per slot van rekening mijn interesse al getoond.

De deur stond wagenwijd open….

Vanuit een ongegronde invulling én omdat er niet verder over nagedacht is mist dit bedrijf derhalve kansen en wordt er een deur die wagenwijd openstond gesloten.

Een paar tips welke toegepast kunnen worden bij een invite voor een event:

  • Is de hele (sales, marketing of recruitment) workflow van A tot Z gecontroleerd?
  • Is er een correcte en nette communicatie vanuit de diverse systemen en zijn deze ook op elkaar afgestemd?
  • Neem indien mogelijk vanuit één account contact op met de geïnteresseerde (lees; prospect, klant of bijvoorbeeld kandidaat).
  • Het kost wellicht wat meer tijd maar ik raad nog steeds aan om de telefoon te pakken want daarmee zijn een deel van de “nodige”contactmomenten (met uiteraard een positieve interactie) al gewonnen.

Loopt uw bedrijf ook wel eens tegen dit soort zaken aan en wilt u een keer sparren over verbetermogelijkheden?

Er zijn diverse diensten en mogelijkheden die bij u en uw budget passen. Van een brainstormsessie, consultancy tot X % inzet in overleg; “Choose your Box”.

Mijn missie is uw groei!

Met vriendelijke online groet,

Margareth-Ann de Ruiter

Info@boxofbrains.nl | 06-54263834 | www.boxofbrains.nl