Selecteer een pagina

Hoe bepaalt u uw online strategie?

Strategie

Social media is niet meer weg te denken uit ons persoonlijke- en zakelijke leven. Tweets plaatsen, Facebookberichten beantwoorden, foto’s maken, content verzamelen; het kost allemaal veel tijd.

Hoe zorgt u er nu voor dat de tijd die u doorbrengt op social media een investering is die zich terugverdient? Het antwoord daarop is eigenlijk heel simpel: gebruik het gericht. Net als bij offline promotieactiviteiten geeft een gerichte en doordachte aanpak altijd meer resultaat dan in het wild rond schieten met hagel.

Maar hoe bepaalt u nu die strategie. Hieronder treft u 7 tips die u kunnen helpen. Bedenk hierin ook altijd hoe u het resultaat wilt borgen door bijvoorbeeld metingen. Hiervoor zijn diverse gratis en betaalde tools online te vinden.

Doelstelling 

Bepaal uw doelstellingen. Wat wilt u precies bereiken met social media? Wilt u meer naamsbekendheid? Meer producten of diensten verkopen? Of wil u dat u boodschap zoveel mogelijk mensen binnen een bepaalde doelgroep bereikt? Doelstelling en (mogelijk) gevolg zijn verschillende items waardoor u deze goed uit elkaar dient te houden.

Doelgroep

Nu u heeft bepaald wat u wilt bereiken, is de volgende vraag: voor wie doet u het? Wie wilt u bereiken? Zijn dit MKB ondernemers in een bepaalde branche, specialistische kandidaten die u wilt werven of mensen/bedrijven die aan specifieke criteria voldoen? Benoem en beschrijf uw prospects en huidige klanten.

Unique Selling Points (USP’s)

USP

Wat zijn uw Unique Selling Points (USP’s)? Wat heb heeft u te bieden en wat maakt dit zo bijzonder? Stel dat u B2B bedrijf heeft, wat maakt uw business dan zo aantrekkelijk om mee samen te werken? Is dat omdat u unieke kennis in huis heeft? Of is dat omdat u bijvoorbeeld in combinatie met producten een unieke service aanbiedt. Beschrijf dit zo helder mogelijk.

Waar bevindt uw doelgroep zich online

U weet nu wat u wilt bereiken en wie u daarvoor aan wilt spreken. Ook weet u wat u uw doelgroep te bieden hebt. Onderzoek (of laat u daarbij helpen) waar u doelgroep zich online bevindt. Bekijk hierin niet alleen de voor u bekende kanalen maar denk breder. Op dit moment is het tevens handig om ook te achterhalen wanneer u doelgroep online actief is zodat u niet alleen weet waar maar ook wanneer u berichten moet plaatsen.

Content

Veel bedrijven en ondernemers vinden het moeilijk om content te generen, te maken en bedenken. Ook hier geldt dat dit niet zo heel moeilijk is want u bent ten slotte als ondernemer dagelijks bezig met uw bedrijf, uw producten en/of uw personeel. Vind u het toch moeilijk om hierin een lijn te bepalen? Hoe vertelt u nu uw diensten, mogelijkheden, producten, al met al uw verhaal, aan uw huidige klanten?  Verdeel dit in bovenstaande en u hebt uw eerste content om te delen. Vergeet hierin niet dat alleen zenden in veel gevallen niet zal werken.

Social Selling

En dan hebben we natuurlijk nog Social Selling in uw online strategie. Het is tegenwoordig een trendy woord om te gebruiken. Wanneer bedrijven denken aan sales en social media, denken ze vaak aan het promoten van hun diensten, het delen van foto’s van hun producten en of denken aan wat ze zien bij grote merken. Het gaat echter niet alleen om het salesproces te starten via social tools als LinkedIn en Twitter. Het gaat om de mogelijkheid om van uw sales individueel een sterk “persoonlijk” merk te laten worden. Denkt u eens aan KLM bijvoorbeeld, één van de doelen in hun online strategie is dat zij persoonlijk klanten beantwoorden om de klantbeleving te versterken. Dit wordt gedaan vanuit de individu binnen het bedrijf, zij dragen hierin het merk “KLM” uit. Sociale contacten worden versterkt om zodoende de klant centraal te stellen met het uiteindelijke resultaat; Meer sales!

Bepaal u online strategie

Make a move - Box of Brains

U hebt nu de basis, de belangrijkste ingrediënten voor het  opstellen van een online strategie. Begin met kleine stappen zodat ook het resultaat makkelijk meetbaar is.

Bepaal een datum waarop u het resultaat gaat meten om te kijken naar uw effort en het effect. Wat werkt goed en wat juist niet? Misschien ontdekt u dat uw website veel meer wordt bezocht (turn traffic in to customers) en dat het aantal volgens op LinkedIn of Twitter elke dag of week toeneemt maar dat het aantal volgers en het bereik op Facebook minder effect heeft. Er is geen vast recept met garantie op succes! De kunst is om social media gericht in te zetten, het effect te monitoren, bij te sturen waar nodig én succes uit te bouwen.

Wilt u meer informatie of heeft u een vraag over hoe u meer business kan generen via uw online zichtbaarheid?

Neem contact op via 06-54263834 of stel uw vraag op de website.

Met vriendelijke groet,

Margareth-Ann de Ruiter